Projectweek 3BBL-3KBL

30 november 2015
30 november 2015,
 0

Terwijl de vierdejaars zich door hun eerste CT-week werkten en de 3TOPm-leerlingen hun arbeidsoriëntatie hadden, waren de 3BBL- en 3KBL-leerlingen druk bezig met hun projectweek. Hieronder drie verslagen, van de afdelingen Techniek, Groen en Adminstratie, plus bijbehorende foto-impressies.

Van 23 t/m 27 november hebben alle techniekleerlingen uit leerjaar 3 maar liefst 44 mezenkasten gemaakt. De minimale opbrengst van €15,– per mezenkast gaat naar het goede doel van Serious Request. De leerlingen werkten in groepjes van 4 samen aan de opdracht die bestond uit een praktisch en theoretisch gedeelte. Per groep moesten twee kastjes gemaakt en verkocht worden.
De leerlingen startten elke dag met 4 groepjes in een lokaal waar onderling de taken in de werkgroepjes werden verdeeld. Om aan het eind van de week op tijd klaar te zijn, was een goede samenwerking en een goede verdeling van de taken binnen de werkgroepjes erg belangrijk.  Aan het eind van elke projectdag werd teruggekeken of de aan het begin van de dag opgestelde doelen behaald waren en werden de ervaringen van die dag nabesproken.
Op het techniekplein hebben de leerlingen keihard gewerkt aan de huisjes. Vanaf tekening moest het plaatmateriaal in de juiste vorm gezaagd en gemonteerd worden. Met vurenhouten latjes werden de kastjes netjes afgewerkt en opgesierd. Het dakje werd omkleed met zinken delen die met een soldeerbout netjes aan elkaar werden gesoldeerd. Van messing en zink werd tenslotte het ophangsysteem gemaakt.
Op het informatieplein werd tegelijkertijd ook hard gewerkt aan de theorie. De leerlingen kregen de opdracht om een informatiefolder te maken voor de koper van het kastje met o.a. onderhoudstips en plaatsingsadviezen. Voor de Engelse markt werd er een beschrijving van de belangrijkste specificaties van een mezenkast gemaakt en er was een opdracht om de maten en de oppervlakten van het plaatmateriaal te berekenen.
Vrijdag werd afgesloten met de groepspresentatie. Met fraai gemaakte PowerPoint-presentaties werd het gehele project gepresenteerd aan de andere groepen in de klas. Daarna konden de nestkastjes worden afgeleverd.
Door het enthousiasme van de leerlingen kunnen we terugkijken op een geslaagd project. De meeste leerlingen vonden het prettig dat ze voor een groot deel zelf hebben kunnen bepalen hoe en wanneer ze de opdrachten konden uitvoeren. Vooral het praktisch gedeelte was bij de meeste leerlingen favoriet.

Vanaf hun uitvalsbasis camping ‘t Laageind hebben de leerlingen van de afdeling Groen tijdens de projectweek een viertal dagen  kennis mogen maken met de verschillende facetten uit het Landbouwbrede programma.

Maandag en dinsdag zijn we gestart met een 3-tal workshops: verzorgen van een diner onder begeleiding van een professionele kok, tractor rijden en omgaan met diverse machines voor grondverzet, o.a. een loader, kraantje, gemotoriseerde kruiwagen en egaliseren met een vlak en strak. Tijdens de workshops tractor rijden en grondwerk hebben leerlingen van het MBO Helicon opleidingen onze leerlingen aangestuurd en begeleid. Het was fantastisch om te zien hoe de leerlingen van Kempenhorst en de studenten van Helicon elkaar aanvoelden. ‘s Avonds tijdens de ‘speeddate’ kwam een aantal oud-leerlingen van de afdeling Groen vertellen hoe zij hun carrière vorm hebben gegeven.

Woensdagochtend vertrok de bus al om 6.00 uur richting Aalsmeer waar de grootste bloemenveiling van de wereld gevestigd is. Het was indrukwekkend om te zien hoe de bloemen daar verhandeld werden. Aansluitend zijn we naar Hydro Huisman geweest. Dit bedrijf verkoopt planten op Hydro (water) cultuur. We hebben een goed beeld gekregen wat de voordelen zijn van hydrocultuur en hoe je een plantenbak maakt. Na een mooie wandeling door de steegjes van Amsterdam en een bezoek aan NEMO, waar diverse experimenten zijn uitgedokterd, hebben we ter afsluiting nog een rondvaart gemaakt door de grachten van Amsterdam.

Donderdag zijn we op de fiets naar Helicon Boxtel gegaan. Daar werden we ontvangen door de opleiding Tuin, Park en Landschap. We hebben een mooi stukje bestrating leren maken. In de middag zijn we samen met leerlingen van veehouderij niveau 2 naar een moderne koeienstal op werkexcursie geweest. Het doel van deze middag was om de conditie van de koe te leren bepalen.

Al met al een programma waar voor ieders interesse iets aan bod kwam. We hebben genoten van de leerlingen, hun enthousiasme en hun werklust. Daarnaast was de samenwerking met het bedrijfsleven en het MBO een fantastische manier om onderwijs écht onderwijs te maken!

In de projectweek voor de derdejaars KBL –en BBL leerlingen heeft de afdeling administratie een bedrijfsbezoek georganiseerd. Het betrof een bezoek van 4 Japanners aan het bedrijf GOBIKE. De producten die dit jaar afgeleverd zijn waren van een ontzettend hoog niveau. De Japanners zijn niets tekort gekomen en zullen zeker klant bij GOBIKE blijven. De leuke activiteiten waren niet “budgetoverschrijdend” waardoor ook op het financiële vlak iedereen tevreden kon zijn. Kortom het was een zeer geslaagde, leerzame, leuke week.